
Ο χώρος του ιερού του Απόλλωνα στο Δαφνί, στη θέση όπου αργότερα ιδρύθηκε η μονή Δαφνίου.
«Υπάρχει επίσης ένα ιερό, όπου βρίσκονται αγάλματα της Δήμητρας και της Κόρης και της Αθηνάς και του Απόλλωνα αρχικά το ιερό έγινε μόνο για τον Απόλλωνα. Σχετικά υπάρχει η παράδοση πως ο Κέφαλος, ο γιος του Δηίονα, αφούμαζίμε τον Αμφιτρύωνα υπέταξε και έδιωξε τους τηλεβόες, κατοίκησε πρώτος το νησί που από τον Κέφαλο ονομάστηκε Κεφαλληνία. Ο Κέφαλος έμενε πριν στην θήβα, εξορισμένος από την Αθήνα εξαιτίας του φόνου της συζύγου του Πρόκριδος. Κατόπιν, στη δέκατη γενιά, ο Χαλκίνος και ο Δαίτος, απόγονοι του Κεφάλου, έπλευσαν στους Δελφούς και ζητούσαν από το θεό επάνοδο στην Αθήνα- εκείνος τους παρακινεί να θυσιάσουν πρώτα στον Απόλλωνα στο μέρος εκείνο της Αττικής, όπου θα δουν τριήρη να τρέχει πάνω στη στεριά Όταν αυτοίέφτασαν στο Ποικίλο λεγόμενο όρος, παρουσιάστηκε ένα φίδι να τρέχει βιαστικά προς τη φωλιά του. Αυτοί θυσίασαν στον Απόλλωνα σε αυτό το μέρος και κατόπιν ήρθαν στην Αθήνα και οι αθηναίοι τους έκαμαν πολίτες».
Ο εξωνάρθηκας οικοδομήθηκε λίγο αργότερα, στην αρχή του 12ου αιώνα, ενώ
το παρεκκλήσιο στα δυτικά προστέθηκε τον 18ο αιώνα και στα χρόνια της
ελληνικής επανάστασης του 1821 μετατράπηκε σε δεξαμενή. Το πρόπυλο με
τις τρεις οξυκόρυφες αψίδες, στη δυτική όψη του νάρθηκα, προστέθηκε από
τους Φράγκους Κιστεριανούς μοναχούς και προδίδει δυτική επίδραση. Την
ίδια περίοδο, επάνω από το νάρθηκα και τον εξωνάρθηκα οικοδομήθηκε ο
όροφος, στον οποίο οδηγούσε η ελικοειδής κλίμακα που βρισκόταν στον
τετράγωνο πύργο του βόρειου τοίχου. Ο όροφος πιθανότατα χρησίμευε ως
οικία του ηγουμένου ή βιβλιοθήκη. Οι τοίχοι του ναού είναι κτισμένοι με
την λιτή πλινθοπερίκλειστη τοιχοδομία, με κεραμεικό διάκοσμο που
περιορίζεται στα πλαίσια των παραθύρων. Κάτω από το νάρθηκα βρίσκεται
μία κρύπτη, που δεν είναι προσιτή στο κοινό.